
Od Chaosu do LOOSTRA – 30 lat BWA Ostrowiec Świętokrzyski / wystawa
Od Chaosu do LOOSTRA – 30 lat BWA Ostrowiec Świętokrzyski
Wystawa ze zbiorów BWA Ostrowiec Świętokrzyski
Wernisaż: 27 października, 17.30
Wstęp wolny
Wystawa „Od Chaosu do LOOSTRA – 30 lat BWA Ostrowiec Świętokrzyski” nie jest jedynie jubileuszową prezentacją dorobku instytucji — to opowieść o ewolucji języka wizualnego, o zmianach estetycznych, ale przede wszystkim o transformacji samej galerii jako miejsca produkcji i dystrybucji sensów. Stanowi raczej krytyczną rekonstrukcję trajektorii instytucjonalnej i artystycznej, w której BWA Ostrowiec Świętokrzyski jawi się jako przestrzeń negocjowania sensów, redefiniowania estetyk i performowania lokalnej tożsamości kulturowej. To ekspozycja, która nie celebruje przeszłości w sposób linearny, lecz ujawnia jej warstwowość, pęknięcia i momenty zwrotne — szczególnie te związane z Jesiennym Salonem Sztuki, organizowanym od 1996 roku, a od 2000 roku funkcjonującym jako biennale.
Zgromadzone prace nie są jedynie artefaktami estetycznymi, lecz nośnikami idei, które wchodzą w dialog z historią instytucji, jej zmieniającym się profilem oraz z szerszymi procesami redefinicji roli sztuki. Od kilku lat BWA Ostrowiec Świętokrzyski konsekwentnie przesuwa akcenty ku sztuce młodych, co znalazło swój wyraz w zmianie formuły konkursu i jego nowej nazwie — LOOSTRO — obowiązującej od 2023 roku. Nazwa ta, z jednej strony zakorzeniona w lokalności, z drugiej otwarta na eksperyment, stała się symbolem nowej energii i otwartości. Ta semantyczna transformacja nie jest jedynie gestem brandingowym, lecz aktem performatywnym, który otwiera pole dla nowych praktyk kuratorskich i artystycznych.
Wśród prezentowanych prac odnajdujemy głosy twórców starszego pokolenia — Piotra Lutyńskiego, Piotra Worońca, Jacka Łydżby, Andrzeja Brzegowego, czy Sławomira Tomana, ale także młodszych: Grzegorza Siembidy, Moniki Misztal, Marcina Jedlikowskiego, Kornela Jańczego czy Kuby Słomkowskiego — których obecność konstytuuje pamięć instytucjonalną i lokalne archiwum estetyczne. Jednocześnie pojawiają się prace młodych osób artystycznych, takich jak Anna Myszkowiak, czy Kinga Burek, które wnoszą do tej narracji nowe idiomy, strategie wizualne i pytania o status obrazu, ciała, przestrzeni.
„Od Chaosu do LOOSTRA” to wystawa o napięciach — między tradycją a nowoczesnością, między lokalnością a globalnymi kodami sztuki współczesnej, między instytucją a twórcą, między archiwum a zachodzącymi w czasie zmianami. W przeddzień rozstrzygnięcia kolejnego Jesiennego Salonu LOOSTRO 2025, który stanowi kulminacyjny punkt obchodów jubileuszu, ekspozycja ta nabiera wymiaru nie tylko dokumentalnego, lecz także prognostycznego. Jest to gest kuratorski, który nie tyle zamyka historię, co otwiera ją na przyszłość — krytyczną, inkluzywną i afektywną.
Justyna Łada
Kuratorka wystawy