- Home
- Wydarzenia
- Bartosz Kokosiński ,,Kontury’’ / zaproszenie na wernisaż
Kurator: Adam Radoliński
Wernisaż: 13 września,
18.00 Wstęp bezpłatny
•••
“Kontury” Wystawa Bartosza Kokosińskiego
OBRYS
Wystawa „Kontury” Bartosza Kokosińskiego stanowi wnikliwą analizę współczesnego życia, ukazującą napięcia między minimalizmem a nadmiarem, ciszą a hałasem, samotnością a przesyceniem.
Ta złożona i wielowymiarowa ekspozycja łączy dwie estetyki, które różnią
się od siebie w sposób oczywisty, kształtując różnorodne doznania.
Prostota i uporządkowanie zestawione są ze złożonością i chaosem. Autor,
poprzez swoje dzieła, pokazuje, że w erze informacyjnego chaosu powrót
do refleksji może być kluczem do odzyskania kontroli nad życiem.
Bartosz Kokosiński to artysta, który w umiejętny sposób łączy minimalizm
i nadmiar, tworząc prace głęboko zakorzenione w kontekście
współczesnych problemów społecznych i ekologicznych. Poprzez swoją
twórczość, demonstruje, jak różnorodne i wielowymiarowe może być
podejście do sztuki współczesnej.
Kokosiński udowadnia, że oba estetyczne bieguny mogą prowadzić do
głębokich i bogatych doświadczeń artystycznych. Minimalizm w jego
pracach nie jest jedynie redukcją, ale odkrywaniem istoty przekazu.
Podobnie jak nasycenie i przytłoczenie nie są chaotycznym nadmiarem,
lecz przemyślaną eksploracją. Artysta prowokuje do zastanowienia się nad
tym, jak przebodźcowanie wpływa na naszą percepcjęrzeczywistości
i nasze relacje z innymi. Każda z prac jest zaproszeniem do głębszej
refleksji nad naszym miejscem w złożonym, współczesnym świecie.
Pierwsza Sala: OGNISKOWANIE
Pierwsza sala wystawy to przestrzeń oczyszczenia, umożliwiająca
zostawienie za sobą nadmiaru codzienności. W pracach tych Kokosiński
tworzy trójwymiarowe kompozycje z subtelnymi tonami i przejściami
światła i cienia, co nadaje im unikalnego charakteru,
eksploruje esencję detalu i monochromatyczności. Skupiając się na
podstawowych elementach wizualnych, takich jak linia, kształt i
tekstura, buduje estetykę czystości i prostoty. Ceniąc oszczędność
środków wyrazu, tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę, buduje
emocjonalnie czystą przestrzeń do interpretacji. Kompozycje zyskują siłę
poprzez swoją skromność, a lekkie struktury stają się przeciwwagą dla
nadmiaru bodźców wizualnych.
Kokosiński, poprzez proste i naturalne materiały, tworzy dzieła, które
zapraszają do refleksji nad istotą rzeczywistości. Sprowadzone do
minimum puste przestrzenie między zakrzywionymi elementami symbolizują
izolację i brak głębokich relacji, oferującmoment
wytchnienia i introspekcji. Kokosiński łącząc prostotę z innowacyjnym
podejściem do materiału ukazuje płynne transmisje struktury, skłaniając
widza do refleksji nad istotą doświadczania sztuki.
Druga Sala: HIPERTROFIA
Druga sala wystawy wprowadza widza w świat wizualnego nadmiaru,
kontrastujący niemal boleśnie z minimalistycznym podejściem pierwszej
sali. Złożoność odzwierciedlająca przebodźcowanie, z którym codziennie
się zmagamy. Prace te stają się metaforą naszego wewnętrznego stanu,
przytłoczenia bodźcami. Złożoność kompozycji ma na celu wciągnięcie
widza w zmysłowy świat, pełen energii, ruchu, ekspresji i zmysłowej
intensywności. Artysta używa bogactwa detali i gęstość form w sposób
maksymalny, zmusza widza do zastanowienia się nad konsekwencjami życia w
świecie nadmiaru. Odnajdujemy tu elementy dynamicznej estetyki,
różnorodne tekstury, tworzące poczucie intensywności i złożoności.
Artysta zdaje się celebrować temat wszechobecnych mediów i reklam, które
zalewają nas swoimi przekazami, pozbawiając przestrzeni na własne
myśli. W tym kontekście jego prace stają się krytyką współczesnego
społeczeństwa, które traci zdolność do zatrzymania się i refleksji nad
tym, co jest naprawdę ważne. Jego podejście ma na celu wywołanie silnych
zmysłowych doznań u widza, angażując go na wielu poziomach.
WYPEŁNIENIE
Twórca, poprzez swoją zróżnicowaną twórczość, ukazuje, jak różnorodne
mogą być doznania estetyczne w sztuce współczesnej. Jego prace są
dowodem na to, że artysta może skutecznie łączyć różne style
i podejścia, tworząc dzieła, które są zarówno głęboko kontemplacyjne, jak i
zmysłowo intensywne. Wystawa prezentując analizę dwóch skrajnych postaw
– minimalizmu i nasycenia, zaprasza do poszukiwania równowagi wświecie
pełnym sprzeczności. Kokosiński pokazuje, że granice między
minimalizmem a nasyceniem są płynne, a ich połączenie może prowadzić do
niezwykle bogatych i złożonych dzieł. Jego twórczość jest wyrazistym
komentarzem na temat natury konsumpcjonizmu, nadmiaru informacji i
materializmu, zachęcającym do głębszej refleksji nad stanem naszego
świata. Prace te ukazują, jak różnorodne i pełne możliwości mogą być
artystyczne eksploracje w XXI wieku.
Adam Radoliński